A l'igual que Sísif a la mitologia grega, la nostra ruta vital ens fa dur molts cops feixugues pedres fins damunt de la muntanya, pedres que, una vegada dalt, rodolen cap a la vall i hem de recomençar la ruta de pujada empentant-les de nou amunt. Així anem cercant a cada nova pujada el millor camí o la millor eina per tal d'estabilitzar la pedra i aturar, a voltes, la inevitable baixada. D'aquesta forma, pujant i baixant, la humanitat ha bastit estructures i comportaments socials, de vegades brutals, però de vegades de justicia i llibertat. Anem doncs a fer que el fons de la vall, cada cop més, estigui més aprop del cim de la muntanya. Amb el titul també vull retre homenatge a un mestre, en Victor Alba, qui amb el llibre Sísif i el Seu Temps va escriure les seves memòries.

martes, 1 de enero de 2008

LIMITACIÓ DE VELOCITAT: PROHIBIT PROHIBIR !!

Aquest era un dels eslògans revolucionaris de la revolta del i de les joves universitàries que van protagonitzar el Maig del 68. Avui podríem dir que ”prohibit prohibir” es un oximoron.
Hem començat a l’àrea de Barcelona i rodalies la persecució dels conductors que superin la velocitat de 80 Km/h. amb els seus vehicles, amb la explicació de que reduirem la contaminació atmosfèrica derivada de la expulsió de gasos de la combustió i que també reduirem la sinistralitat o nombre d’accidents. I aquesta persecució amb radars i sancions es fa per la via de la prohibició pura I dura. Les plaques de prohibició de depassar la velocitat marcada son la norma i cada vegada més s’imposen preferentment pel damunt de les plaques quadrades i blaves que suggereixen la velocitat màxima recomanada. Com persona i com conductor, les plaques suggerents, les no prohibidores, augmenten el meu sentit de responsabilitat en la conducció, em fan sentir responsable del que porto entre les mans i reacciono en conseqüència.
Les plaques prohibidores em retornen al sentiment de persona sotmesa al caprici de qui se li ha ocorregut la iniciativa. Penso que han despatxat la explicació de una forma que no m’ha convençut.
Se m’acudeixen algunes reflexions i preguntes sobre aquest tema:
Als responsables de la conselleria afectada els hi preocupa el nivell de contaminació. Veiem, doncs. Si estant a prop de Barcelona circulo a 8o Km./h. i redueixo la quantitat de gasos expulsats pel vehicle, què passa si circulo a 120 Km./h. a partir d’un kilòmetre més enllà de la zona de “descontaminació”?. Es que ja no contamino? Evidentment contamino. Per tant, per que no s’estén la norma a totes las vies de l’àmbit de la Generalitat, si la intenció saludable es la de reduir la contaminació.
Bé, s’em pot dir que la concentració de vehicles a la zona de “descontaminació” aporta una concentració de partícules contaminants excessiva per la salut humana, amb les conseqüències de cost social sanitari. També el increment sostingut de trànsit aeri i el creixement del port de Barcelona amb l’augment conseqüent de transit marítim i camions i maquinaria de càrrega i descàrrega. Han pres alguna determinació al respecte?. Evidentment no podem reduir la velocitat dels avions sobre el cel de Barcelona ni evitar l’arribada o sortida de vaixells que generen tones de gasos. No més cal veure’ls al port.
Al pensar amb la concentració de vehicles em ve al cap la imatge dels taps de tràfic al cinturó litoral, a on no es pot arribar als 80 Km/h., amb la inútil combustió de benzines generadores de gasos, afegint les hores perdudes de qui condueix pacientment .
La concentració de vehicles doncs hauria de preocupar als nostres consellers. Però els hi preocupa?. Veiem. Mirem el creixement de vivendes i edificis comercials sortint de Barcelona cap a el Baix Llobregat. Hospitalet, Cornellà, Sant Joan Despí. Mirem els projectes a Sant Boi de Llobregat, el meu poble, a Viladecans, amb ambicions addicionals d’estendre’s cap a Sant Ramón. Es que aquest creixement urbanístic no reportarà augment de vehicles i, per tant, augment de contaminació. Que farem després, reduir la velocitat màxima a 60 Km/h. a les rodalies de Barcelona?
Tot plegat em fa veure que manca la coherència política dels responsables de la iniciativa “descontaminant”. Desconcentrin Barcelona i pobles del voltant!!. Apostin per una planificació de Catalunya que ajudi a equilibrar-la en tots els ordres, en el comercial, en el industrial, en el residencial i també en el de la contaminació. Car aquesta es, ara per ara, indestriable del nostre sistema de vida.
Posats doncs a prohibir, no abusin de la paciència dels conductors, i prohibeixin el creixement desorganitzat d’aquest país. Tenen el Parlament a les seves mans per dur a terme les normes necessàries.
Donin als conductors la possibilitat de ser responsables. Apliquin senyals de tràfic dinàmiques amb els panels lluminosos, suggerint, recomanant, atenent a la intensitat del tràfic, atenent al nivell d’estancació de partícules contaminants. Amb seny e imaginació. Tant sols prohibir es massa vell i tronat.
Per tot aixó penso que “prohibit prohibir” es també ara adient.

5 comentarios:

papallopis dijo...

Home, ja era hora que actualitzessis el teu blog. Ja vam parlar-ho tot baixant de Sant Ramon.
No sé on he llegit que hi ha diverses veus, de solvencia contrastada, que declaran que el limit de velocitat aplicat, NO REDUIRA NI LA CONTAMINACIO NI ELS ACCIDENTS.

papallopis dijo...

estas gandulet, eh????
Espavila i marcat un bon comentari, company!!!!!!!!

Anónimo dijo...

que!!!! escrius o no escrius!!!!!

papallopis dijo...

ACTUALMENT NO CAL AGAFAR EL LLAPIS O BOLI O PLOMA PER ESCRIURE, SOLAMENT S'HA DE MOURE UNA MICA ELS DITS, ES UN BON EXERCICI PERQUE L'ARTROSI NO FACI DE LES SEVES EN AQUESTS LIMITS DE LES EXTREMITATS SUPERIORS.
APA A10, PERRU.

Anónimo dijo...

You could easily be making money online in the undercover world of [URL=http://www.www.blackhatmoneymaker.com]blackhat cpa[/URL], Don’t feel silly if you haven’t heard of it before. Blackhat marketing uses alternative or misunderstood ways to generate an income online.